torstai 21. maaliskuuta 2013

NUKKUMISEN TAITO

Viime aikoina monissa tiedotusvälineissä on kerrottu uutta tietoa  hyvän ja riittävän yöunen merkityksestä. Unen terveysvaikutuksia tuntuu koko ajan löytyvän lisää. Minulle ne ovat olleet tyrmäävää luettavaa. Melkein ihmettelen, että ylipäätään olen vielä toimintakykyinen.

Olen koko elämäni ollut huono nukkuja. Nukahtaminen on vaikeaa, uni katkonaista ja herään pienimpäänkin ärsykkeeseen. Kohonnut stressitaso näkyy minulla aamuöisenä heräilynä, jonka jälkeen uni ei enää tule. Nukkuminen kyläpaikassa tuntuu vaikealta. Autoon, junaan tai lentokoneeseen nukahtaminen on mahdoton ajatus. Aikoinaan miehen lähtiessä jo ennen heräämistäni töihin, hän puki ulkovaatteet päälleen vasta kotioven ulkopuolella. Jos en herännyt goretexin kahinaan, niin viimeistään kiinni vedettävän vetoketjun ääni teki sen.

Olen niitä ihmisiä, joiden mielestä asiaintilan parantamiseksi on aina yritettävä toimia. Uniongelman lieventämiseksi vältän kahvin ja teen juontia iltaisin ja myöhään iltapäivällä. Olen hankkinut kalliit erikoispatjan- ja tyynyn, jotka tutkimuksen mukaan vähentävät yöllistä liikehdintää ja levottomuutta huomattavasti. Makuuhuoneessamme on viileää, pimeää ja raikas ilma. Ennen nukkumaanmenoa otan lyhytvaikutteista melatoniinia ja rentoudun hetken lukemalla kiinnostavaa, mutta kevyehköä romaania. Yritän mennä nukkumaan joka ilta suunnilleen samaan aikaan. Näillä keinoin pystynkin nykyään kotioloissa nukahtamaan kohtuullisen hyvin.

Mutta ne aamuyön heräilyt, jotka tapahtuvat yleensä puoli kolmen aikoihin. Ennen kuin edes tajuan olevani hereillä, pyörivät työasiat mielessäni. Yleensä en enää herättyäni pysty nukahtamaan. Olen yrittänyt kehittää erilaisia apukeinoja tähänkin tilanteeseen. Joskus kirjoitan työmurheeni tai tekemättömien töiden listan paperille muistiani kuormittamasta. Toisinaan nousen ylös, selaan hetken lehtiä ja juon amerikkalaiseen perinnetyyliin lasin maitoa. Tänä talvena kävin myös Mindfullness-peruskurssin, jonka hengitysharjoituksilla yritän saada itseni rentoutumaan. Yleensä mikään ei auta. Kaiken varalta minulla on myös nukahtamislääkkeitä, mutta tuohon aikaan työssä käyvä ei voi niitä enää ottaa. Usein on helpointa (ja stressittömintä) antaa periksi ja tarttua yöpöydällä odottaviin dekkariin ja otsalamppuun. Otsalamppu siksi, että se ei häikäise kanssanukkujaa.

Ehkä tämä on jotain, minkä kanssa minun on vain elettävä. En sentään herää aamuyöllä jatkuvasti. Viikonloppuna asia ei niin paljon haittaa ja työ-öistäni tärvääntyy ehkä kaksi viikossa. Eniten sydäntäni kouraisee, kun joskus yöllisillä retkilläni kohtaan esikoiseni, joka on tässä asiassa äitinsä poika. Onneksi kuopus on perinyt isänsä unenlahjat. 


Onneksi jotku meistä hallitsevat nukkumisentaidon. Tässä koirakummipoikamme Dusty.



10 kommenttia:

  1. Huomasin vasta nyt, että olet palannut takaisin bloggailemaan.Hyvä juttu! Olin aikaisemmin vakilukijasi, mutta harvemmin kommentoin.
    Itse olen huomannut nukkumisesta, että ikä (siis kohta 50) vaikuttaa siihenkin, nuorempana nukuin aina tosi hyvin. Nykyään jos olen vähänkään stressaantunut, nukun huonosti ja heräilen usein.
    Voisipa olla yhtä huoleton kuin eläimet :) Onko koirakumminne japsi?
    t. Hansu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauskaa, että löysit minut taas;) Olet oikeassa siinä, ettei tämä vaiva luultavasti paranemaan päin ole. Asiasta huolehtiminen tekee vain tilanteen pahemmaksi.

      Koiramainen kummipoikamme on todellakin Japanin pystykorva.

      Poista
  2. Tuttua on tuo klo 3-4 aikaan herääminen, silloin uni ei tule silmään ennen kuin juuri ennen herätyskellon soittoa.Itseltäni unettomuus loppui pari vuotta sitten, kun minulta löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta ja sain siihen lääkityksen. Nyt osaan kyllä arvostaa sitä, että nukahdan uudelleen, jos uni jostain syystä keskeytyy.

    Kirsi

    ps. Minultakaan kilpirauhasongelmat eivät löytyneet perusverikokeilla. Jos kiinnostuit, niin luontaisnetin sivuilta löytyy googlettamalla tietoa kakkostyypin kilpirauhasen vajaatoiminnasta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoinen juttu tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Minulla otettiin kokeet viimeksi muistaakseni noin vuosi sitten ja ainakaan labrojenperusteella ei ongelmaa ollut.

      Poista
  3. Minulla on hyvin samankaltaisia uniongelmia kuin sinullakin. Melatoniini auttaa aika hyvin, mutta tuohon aamuyön heräilyyn sekään ei aina tepsi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aamuyön uniongelmaan ei taida olla oikein mitään apukeinoa, Nyt olen huomannut, etten todellakaan ole ainoa, jonka yöunet aamuyöllä katkeava uni pilaa.

      Poista
  4. Samoja ongelmia on itsellänikin. Jotenkin vielä tuntuu, että iän myötä ne on vähän lisäntyneet. Nykyään nukun ikkuna auki, ennen en olisi voinut kuvitellakaan. Sitten mun varustuksiin kuuluvat korvatulpat ja silmäsuojat. Noilla olen saanut vähän yöuntanni paremmaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silmäsuojista voisi olla hyötyä ainakin näinöiden lyhentyessä. Korvatulppia en mielelläni käytä, koska olen usein tukkoinen ja tulpat tekevät olon entistä tukkoisemmaksi.

      Poista
  5. Kiinnostuin heti, kun huomasin, että kirjoitit uniongelmista. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta se on nykyään hallinnassa. Se aiheutti minulla kyllä enemmän uneliaisuutta kuin unettomuutta. Mutta lähiaikoina olen kärsinyt öillisistä heräämisistä. Käytin myös kaikki järjelliset keinot ja ongelma vain jatkui. Kunnes... tajusin ongelmani johtuvan vaihdevuosista. Minulla ei ole muita oireita, mutta aloin käyttää pillereitä. Rupesin nukkumaan heräämättä. Lopetin pillerit, "kun en muka tarvinnut niitä"... heräily alkoi taas. Aloitin pillerit uudelleen ja taas nukun.

    VastaaPoista
  6. Tuntuu, että saman tapaisia uniongelmia kuin minulla on todella monella. Minulla on myös käytösssä hormonihoito ja se kyllä lievitti tietyn tyyppistä yöheräilyä. -Samoin kuin äkkipikaisuutta, joka ei ole minulle muuten yhtään tyypillistä.

    VastaaPoista